Facebook | Instagram | Twitter | Tik Tok | Tumblr | Snapchat | Youtube

Misschien wel de meest ambitieuse van alle mogelijkheden. Het gaat er immers om dat je originele en actuele content weet te maken. Afhangend welk sociaal media kanaal je kiest zijn er sommige content die beter werken dan andere. Het is moeilijk in te schatten en je moet vooral creatief zijn.

Dat gezegd zijnde vatten we even kort samen waaraan je moet denken bij het opzetten van een winstgevend Social Media account.

1. Kies het kanaal dat jou het beste ligt

Ga niet zomaar een kanaal kiezen omdat iedereen het gebruikt. Ken jezelf en ken je doelpubliek. Kies ook vooral welk kanaal het beste past bij het onderwerp dat het merendeel van jouw content beheerst. Je gaat bijvoorbeeld geen modemerk enkel promoten op Facebook, of je gaat geen vismateriaal promoten op Instagram. Het klinkt simpel, maar het is van essentieel belang. Kies ook het kanaal waarmee jij het meest vertrouwd bent.

Het is ook belangrijk om te weten welke vorm van promotie het beste past bij welk kanaal. Bij Instagram worden vaak kledingmerken, make-up, etc. gepromoot. Succesvolle accounts komen al snel in contact met deze merken en verdienen geld enkel en alleen om hun product te vernoemen.

Wees realistisch, niet iedereen is weggelegd om een Instragram-ster te worden.

Hetzelfde verhaal bij Youtube. Je droomt waarschijnlijk ook van de miljoenen die iemand als Pewdiepie of andere Youtube-sterren verdienen, maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Als je het meer bescheiden wilt aanpakken, begin je best met Facebook en start je daar een pagina over een onderwerp die jou nauw aan het hart ligt. Dat maakt het jou gemakkelijker om content voor jouw pagina te genereren.

2. Creëer attractieve content

Naar gelang het gekozen kanaal, kan je nu beginnen met het creëren van content. Kies voor attractieve content die veel mensen aanspreken. Het klinkt cliché, maar vaak werkt content die oproepen tot actie het beste. Posts als “Tag een vriend die…”, “Ken jij iemand die…”, “Wie vind jij de beste…” krijgen vaak de meeste reacties.

Experimenteer met verschillende soorten content, foto’s, teksten, etc. Je kan hierbij ook gebruik maken van websites waarmee je gemakkelijk content kunt aanmaken zoals Canva.

Denk niet meteen aan inkomsten, denk vooral aan wat jouw volgers of potentiële volgers leuk vinden. Het doel is dat jouw berichten gedeeld worden, zodat je snel nieuwe volgers krijgt. Pas later kan je beginnen denken aan inkomsten.

3. Genereer inkomsten via jouw account

Zoals al eerder vernoemd, hangt de manier van inkomsten genereren sterk af van het kanaal dat je gebruikt. Bij youtube volstaat het om Ads toe te staan op jouw video en jouw video lang genoeg te maken om zo veel mogelijk ads te weergeven. Maar dan moet je natuurlijk een interessante video hebben die veel volk lokt.

Bij Instagram leg je best contacten met leveranciers van producten die jij kunt tonen via jouw account, maar ook dit hangt af van de aantrekkelijkheid van jouw account.

Voor Facebook kan je gebruik maken van Affiliate Marketing om linken naar verkopers hun producten subtiel te posten. Let wel op dat dit niet jouw content overheerst. Pagina’s met enkel reclame verliezen snel hun volgers of likes.

4. Niet opgeven

Het is belangrijk dat jouw account regelmatig gevoed wordt met nieuwe content. Maak er een dagelijkse of wekelijkse gewoonte van. Tegenwoordig kan je immers ook posts inplannen voor de komende dagen.

Wissel voldoende af tussen reclame posts en effectieve content, zodat jouw volgers geïnteresseerd blijven en vooral jouw posts delen.